Centraal Thailand en Chiang Mai - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Maron en Eva - WaarBenJij.nu Centraal Thailand en Chiang Mai - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Maron en Eva - WaarBenJij.nu

Centraal Thailand en Chiang Mai

Door: Maron en Eva

Blijf op de hoogte en volg Maron en Eva

24 Mei 2015 | Thailand, Bangkok

Hier zitten we dan in een internetcafe op onze laatste avond in Chiang Mai. Het lijkt echt al lang geleden dat wij in het vliegtuig op weg naar Bangkok zaten maar eigenlijk is het pas 1,5 week.

Vanuit Bangkok zijn we naar Ayuthaya vertrokken. Dit was nog een hele klus aangezien we niet de goede bus konden vinden. Iedereen wees ons telkens naar de toeristische bus die een stuk duurder (en luxer) is dan de bus die de Thai gebruiken. We weigerde echter zo ontzettend afgezet te worden dus het duurde even voordat we iemand hadden gevonden die ons naar een Minivan bracht. Deze was veel goedkoper en er zaten allemaal Thai in, dus het moest wel goed zijn. De logica achter dit transport middel is voor ons echter wel ver te zoeken. Ze rijden niet op vaste tijden (je moet wachten tot het vol genoeg zit of ze er zin in hebben), je stopt op random plaatsen om mensen er in of eruit te laten, elke busstop toetert de chauffeur om hem toch net wat voller te laten worden en bellen achter het stuur is helemaal geen probleem!

Ayuthaya zelf is echt een verademing na het drukke, met smog bevuilde Bangkok. Ayuthaya was de hoofdstad van een machtig koningkrijk dat in 1767 door de Burmezen werd ingenomen en verwoest. Gelukkig zijn er nog overblijfselen van Wat's (tempels) overgebleven met ontzettend mooie chedi's (torens) die wij op de fiets hebben verkend. In de avond gingen we "even" een biertje drinken. Er is welkgeteld 1 toeristische straat in Ayuthaya en dat is vooral een beetje een backpacker straat. Hartstikke gezellig dus. Toen Maron aan het personeel wilde vragen welk bier zij aanraden werden we al snel aan hun tafel uitgenodigd. De eigenaarsse van de bar (miss Chang) was een aardige vrouw van rond de 40-50jaar en zuipen kon ze wel. Het was super leuk om de Thai zelf beter te leren kennen en wat meer te weten te komen over hun cultuur. We hebben met hen geborreld tot in de late uurtjes. Omdat miss Chang toch vond dat het niet veilig voor ons was om alleen terug te lopen werden we op de scooter terug gebracht naar ons hostel (ja heel veilig met z'n 3en aangeschoten op een scooter).
In Ayuthaya maakten we het ook eens van een andere kant mee: als toerist waren we redelijk zeldzaam en dus een attractie voor de Thai! Dit bleek wel uit het feit dat een monnik heel enthousiast werd en ons perse wilde fotograferen met zijn camera (wij waren natuurlijk ook super enthousiast dat een monnik met ons op de foto wilde). De volgende dag hadden we gepland een lange fiets trip te maken maar helaas hield de kater ons tegen. Toen we uiteindelijk onszelf het bed hadden uitgehesen zijn wij naar een floating market gefietst. Helaas verdwaalden we (Maron had de kaart) en duurde het 2 uur langer dan gepland. Gelukkig waren er weer lieve Thai die ons de weg terug wezen (en ons hartelijk uitlachten). De floating market zelf was echt heel kitsch en lang niet zo autenthiek als die in Bangkok. Het had meer iets weg van een Japans pretpark dus we waren blij toen we eindelijk terug waren en weer in bed konden liggen. We verlieten Ayuthaya met een gemengd gevoel; we hadden enerzijds heel veel zin om weer veder te reizen en nieuwe steden te ontdekken, aan de andere kant hadden we er ook echt een paar fantastische dagen gehad en was het fantastisch om in zo'n lekker rustig stadje te zijn.

De derde stad die we bezocht hebben is Sukhothai. Sukhothai was ook de hoofdstad van een Thais koningkrijk voordat het werd overgenomen door Ayuthaya in de 14de eeuw. Ook hier zijn wij door alle ruines gefietst. Fietsen is een stuk minder warm en sneller dan lopen. Het park bestaat uit een aantal zones en de meeste toeristen komen alleen in de centrale zone waardoor we sommige zones helemaal voor ons zelf hadden.Het is echt heel leuk om bijna alleen door oude ruines te lopen en je proberen voor te stellen hoe het ooit moet zijn geweest. We hebben bij een Boeddha beeld boven op een berg ook nog een super mooi uitzicht gehad. Het "nieuwe" Sukhothai is helaas niet echt bijzonder en heb je wel in een avondje gezien. Net als bij iedere Thaise stad is het straatbeeld vooral veel houte ''huisjes'', elektriciteitskabels en Thaise reclameborden met een soms lachwekkende Engelse vertaling. En oja, HEEL VEEL scooters.

Na een dagje Sukhothai zijn wij dus met de bus naar Chaing Mai vertrokken. Een rit van welgeteld 6 uur. Blij waren we dus toen we in Chiang Mai aankwamen. Helaas was het weer niet zo goed door een storm in China waardoor het de afgelopen 3 dagen zo nu en dan heeft geregend. Ondanks de regen besloten we de eerste avond even snel ergens te eten. Onze tactiek van eet waar er veel Thai zijn was dit keer niet z'n goed plan. Eva bestelde varken in dikke saus met groenten en Maron een mango salade. Groot was dan ook de deceptie toen de dikke saus glibberig varkensvet bleek te zijn (een hele soepkom vol) en Maron haar salade naar te lang in de zon gelegen vis bleek te smaken. Wat doe je dan? Toch maar een beetje naar binnen slokken en proberen niet te kokhalsen. Het is oprecht het vieste dat we ooit hebben gegeten. Samen met de regen wat het niet de beste introductie tot Chiang Mai.

De volgende dag bleef het ook regenen maar toch besloten wij (incl regen poncho) de highlights van de stad te bezoeken. Deze liggen allemaal binnen de oude stadsmuren. Deze hoogtepunten zijn natuurlijk tempels maar deze keer waren ze nog ingebruik. Je ziet echt een verschil tussen de tempels in Bangkok en die van Chiang Mai. De tempels zijn hier van hout en hebben meer Chinese invloeden (zoals draken). We kregen vandaag gelukkig een veel beter en positiever beeld van Chiang Mai, maar moeten wel toegeven dat het wel heel toeristisch is allemaal. Sommige plekken lijken echt speciaal gemaakt voor toeristen en dat doet toch wel wat af aan de charme van de stad.

Onze derde dag stonden er olifanten op het programma! We hebben een hele dag in het Elephant Nature Park doorgebracht. Als je ooit naar Thailand gaat zorg dan ervoor dat je naar een park gaat waar ze de olifanten niet uitbuiten. Dit betekend dus niet er op rijden, geen shows (zoals voetballende olifanten) en niet wassen met zeep. 1 Persoon die er soms op rijdt is niet erg maar wij hebben een aantal olifanten gezien waarvan de rug gebroken was door te lange belasting van te veel mensen die erop zaten. Ook olifanten die in landmijnen waren gestapt of blind gemaakt door hun eigenaren. Gelukkig kregen ze in dit park een nieuwe kans op een goed leven en hoefden ze niet te doen wat ze niet wilden. Heel indrukwekkend om deze grote en logge beesten van dichtbij te zien.

Wat ook op ons lijstje stond was een kookcursus en deze hebben we vandaag gedaan! We zitten helemaal propvol van de 7 gangen. Samen met paar andere zijn we naar een farm gegaan waar we meer hebben geleerd over de verschillende planten en kruiden die in de Thaise keuken worden gebruikt. We hebben gekookt met de kruiden en groenten uit hun eigen tuin en dat was echt heerlijk! Daarnaast was het heel leuk om de groep waarmee je kookt beter te leren kennen. Dit was ook gister het geval bij de olifanten; zo veel verschillende mensen, uit zo veel verschillende culteren. De kookcursus was echt een succes en we hebben een kookboekje mee gekregen, kunnen we alles nog eens namaken in Nederland.

Morgen vertekken wij naar Pai, een wat rustiger dorpje in de bergen. Daarna waarschijnlijk nog Chiang Rai en de Golden Triangle!

Veel liefs,
Maron en Eva.

• 24 Mei 2015 - 16:59

Sjanneke:

Lieve Maron en Eva,

Het klinkt echt fantastisch!! Jullie maken daar samen de boel onveilig, ik hoor het alweer. Geniet van alles samen en ik kijk uit naar een nieuw verslag van jullie avonturen. En geef Maron maar niet meer de kaart, anders verdwalen jullie nog. En ik ben blij te horen dat Maron haar druipcie-kunsten ook aan de andere kant van de wereld laat zien.

In de tussentijd pas ik hier heeeeel goed op jullie huisje :). O ja, ik doe mijn best om alle plantjes water te geven, maar ik ben daar dus bijzonder slecht in is gebleken...

Veel liefs, Sjanhie

• 25 Mei 2015 - 01:22

Saskia:

Lieve eef en Maron, leuk weer een heerlijk uitgebreid verslag!
    Wat al weer veel meegemaakt ,heel leuk jullie contacten met de thai!
    Goede reis weer naar jullie volgende bestemming en geniet!!
    Dikke zoen Sas

• 25 Mei 2015 - 09:41

Debbie:

Lieve meisjes,

Klinkt super allemaal! Bij deze geef ik mezelf nu al op voor de Thaise kookworkshop in Mestreech!!
    Goede reis verder en geniet!! xxdeb

• 28 Mei 2015 - 10:19

Janine Collet:

Wat heerlijk om zo met jullie mee te mogen genieten!
    Bij jullie verhalen voel, ruik en hoor ik mijn eigen herinneringen aan Bangkok en Pattaya
    Have fun!! Lliefs, Janine

• 28 Mei 2015 - 10:40

Petra:

Hi there,
    fijn om zo'n heerlijk verslag te kunnen lezen!
    en als jullie 's nachts eens wakker zijn: kijk eens naar boven! althans als jullie in een niet zo'n bevolkte(en verlichte)omgeving zijn... zoo mooi!
    ik verheug me al op het volgende verslag.
    BIG hug
    Petra