Eerste dagen in Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Maron en Eva - WaarBenJij.nu Eerste dagen in Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Maron en Eva - WaarBenJij.nu

Eerste dagen in Bangkok

Door: Maron en Eva

Blijf op de hoogte en volg Maron en Eva

16 Mei 2015 | Thailand, Bangkok

Nu was het eindelijk dan zover! Na een vlucht van ongeveer 11 uur stonden we op Thaise bodem. Helaas hadden we niet in de gaten dat we geen visa nodig hadden om door de immigratie te komen. Dit resulteerde in aardig was op en neer geloop tussen de immigratie en visa aanvraag balie totdat iemand zo vriendelijk was ons te vertellen waarom iedereen ons telkens de andere kant op stuurde.
Toen wij eenmaal de immigratie gepaseerd waren was het eenvoudig ons hotel te bereiken via de sky train (een soort van hoge metro over de straten van Bangkok, ook wel sky strain genoemd door Eva).
Nadat we onze backpacks hadden gedumpt en een kaart van Bangkok van de receptie hadden gekregen besloten we toch maar onze jetlags te verhelpen door een "stukje" door Bangkok te lopen. Op de kaart leek dit maar een klein stukje maar helaas was de kaart niet op een goede schaal waardoor we over dit "stukje" maar liefst 3 uur gelopen hebben en half verdwaald waren. Gelukkig hebben we hierdoor wel het minder toeristische deel van Bangkok kunnen zien en meteen ook kennis gemaakt met "friendly strangers". Deze goed geklede mannen willen je maar al te graag helpen als je verdwaald bent (wat wij waren) maar ondertussen proberen ze je in een tuktuk te stoppen om naar allemaal verschillende plekjes te gaan die TOEVALLIG vandaag gratis zijn of omdat het een speciale dag is (boeddha day of een of andere onbekende feest dag). Natuurlijk krijgen zij daar dan een mooie commissie voor. Gelukkig wisten we maar al te snel onderscheid te maken omdat deze vriendelijke mannen TOEVALLIG allemaal een pen bij zich hebben zodat ze ongevraagd op onze kaart plekken kunnen markeren waar we ECHT heen moeten (maar waar geen enkel reisboek het over heeft).
Gelukkig waren er wel veel mensen die ons maar al te graag de juiste weg wezen (zo ver ze Engels verstonden) waardoor we uiteindelijk op de juiste bestemming kwamen: Khoa San (een soort van Backpackers whalhalla).
Hier bestelden we om bij te komen van onze lange wandeltocht een large beer. Dit is niet 0.33l of zelfs 0.5l zoals wij dat kennen maar 630 ml (dat is 3 bier voor 2 euro!). Door de jetlag, de hitte en de vermoeidheid sloeg het bier wel stiekem een beetje aan (misschien lag het ook aan het tweede rondje). Tevens hebben we voor het eerst kennis gemaakt met de SheMales. Dat ze echt op vrouwen lijken blijkt uit het feit dat we een half uur hebben gediscussierd of het nou vrouwen of mannen waren (Eva had gelijk). Een kleine tip: kijk naar de voeten en handen die zijn meestal wat groter dan die van de gemiddelde kleine en smalle thaise vrouw.
Een beetje aangeschoten besloten we toch maar terug te gaan met de tuktuk ipv van 3 uur te lopen. Nu was het alleen een beetje afdingen (laat dat maar aan Maron over). Moe, jetlaged en misschien een beetje dronken ploften we op bed neer. De eerste dag zat er alweer op!

Omdat we op de eerste dag vooral lekker hadden rond gelopen en onszelf even lieten wennen aan het leven in Bangkok, besloten we op de tweede dag alle toeristische attracties te bezoeken. Vandaag namen we de bus en hoefden we voor een reisje van een half uur samen maar 15 Baht af te rekenen (dit is nog geen 50 cent). Het was echt super om als enige Westerlingen lekker tussen de Thai door de stad te reizen! Onze eerste bestemming was Wat Phra Kaew en het Grand Palace. ''Wat'' betekend tempel en de Wat Phra Kaew is een super indrukwekkende! Werkelijk iedere centimter is bedekt met goud, (edel)stenen, en/of boeddha afbeeldingen. We hebben echt onze ogen uitgekeken, met als hoogtepunten de Emerald Buddha en de buitenkanten van eigenlijk alle gebouwen. Het Grand Palace was iets minder uitbundig maar daarom niet minder mooi. Het is op dit moment in Bangkok gemiddeld 38 graden (met een gevoelstemperatuur van 45) en met name vanaf een uur of 1 's middags is het in de zon eigenlijk nog maar net te doen. We zijn daarom even lekker gaan uitrusten bij het Grand Palace, met een kokosnoot! We hadden veel Thai ze de dag daarvoor al zien drinken/eten en wilden het nu dan ook eens proberen; het is een aanrader.
Na de Wat Phra Kaew en het Grand Palace zijn we door gegaan naar de Wat Pho, een tempel redelijk in de buurt. Hier zagen we de grootste verzameling boeddha afbeeldingen van heel Thailand en de reclining boeddha. Die laatste is een enorm beeld van boeddha -15m hoog en 46m lang- dat is bedekt met bladgoud. We hebben er echt met open mond naar staan gapen, het was heel mooi en indrukwekkend.
We hadden ondertussen honger gekregen en besloten dat we na een dag heus al wel ergens langs de straat konden eten. Enige voorwaarden: er moet schaduw zijn en een koelkast (dan wisten we in ieder geval dat het vlees niet al uren in de zon lag). We hebben allebei een super lekkere noedel soep gegeten, lekkerder dan wat we daarvoor bij ''nettere'' zaakjes hadden gegeten! Conclusie: alleen nog maar eten waar de Thai ook eten. Net toen we wilden vertrekken kwamen er ineens twee bekende gezichten voorbij: Rob en Annelies. Dit dispuutsgenootje van Maron en haar vriend zouden we eigenlijk pas die avond zien, maar super toevallig dat we elkaar al tegen kwamen! We hebben hierna nog de Wat Arun bezocht, ook een erg mooie tempel, maar deze waren ze helaas aan het verbouwen. We zijn hierna langzaam weer richting de Khai San road gegaan, omdat we daar Rob en Annelies nog zouden zien voor het eten. We hebben echt een super leuke avond met hen gehad, in een straatje net achter de populairste straat. Onder het genot van live muziek super lekker gegeten.

Vandaag stond een floating market op de planning! We hadden alle ''goede'' aanbiedingen van toeristische organisaties weerstaan en zijn niet naar de populairste en meest overbevolkte gegaan, maar juist naar 1 waar eigenlijk alleen Thai komen: de Taling Cham floating market. Dat we koppig zijn en het zelf wilden regelen was zowel fantastisch (de floating market zelf) als lastig. De taxi die ons naar de floating market zou brengen had namelijk echt werkelijk GEEN idee waar hij heen ging en heeft ons eigenlijk gewoon 15 kilometer in rondjes gereden. Uiteindelijk heeft hij ons er bij een random markt uit gezet en waren we over gelaten aan enkele vriendelijke Thaise voorbijgangers die ons met handen en voeten duidelijk maakten welke bus we nu konden nemen naar de floating market. Daar sta je dan.. ergens aan de rand van Bangkok met werkelijk geen idee! Uiteindelijk is het allemaal helemaal goed gekomen en hebben we onze weg gevonden. Taling Cham was super leuk om te zien en we hebben er heerlijke verse vis gegeten. Daarna zijn we nog even lekker door Bangkok gaan lopen en hebben we op het heetst van de dag rustig ergens een biertje gedronken.

Morgen gaan we een dagje eerder weg uit Bangkok dan gepland; we hebben eigenlijk alles al wel gezien. We vertrekken naar de oude stad Ayuthaya. Spreken jullie snel weer!!

Kusjes uit Thailand

• 16 Mei 2015 - 16:54

Anne:

Haaa lieve reizigsters. Dat klinkt fantastisch. Goed om met de locals mee te doen! En ja een waarbenjij.nu is burgerlijk maar wel heel leuk voor ons om even mee te genieten ;) heel veel plezier, geniet ze! Xxx

• 16 Mei 2015 - 17:42

Saskia:

Ha Eef en Maron!
    Wat leuk om zo jullie belevenissen te kunnen delen!
    Al veel gezien, lekker gegeten en gedronken!!
    En dat alles in een lekker temperatuurtje(hm,hm!)
    En dit is nog maar het begin!
    Geniet er van van alle ontmoetingen en van alle moois dat jullie nog
    Te wachten staat! Goede reis morgen maar eerst ff lekker slapen!
    Dikke zoen uit een motregenend maastricht!!
    Vin en Sas

• 16 Mei 2015 - 19:19

Karin Di Mama:

skon reisverslag dames!! Als je ergens in een park jeugd bij een kraampje een plastic zakje dichtgeknoopt en rietje erin ziet drinken: geen idde wat het is maar lekkerrrrr. Xxx

• 16 Mei 2015 - 21:04

Martje Maessen:

Lieve Eva en Maron. Wat leuk om al lezende van jullie reis te mogen meegenieten. Prachtig verslag. geniet van jullie reis. Veel liefs uit Itteren van Martje en Roos.

• 19 Mei 2015 - 16:41

Veerle :

Ahhh superleuk! Ik hoop dat jullie zo fanatiek blijven om de blog bij te houden!
    Heeeeel veel plezier nog!

• 20 Mei 2015 - 08:38

Thea:

Ik heb van je moeder gehoord dat het goed met jullie gaat. Heel veel plezier groetjes van thea